Passagerpulsens Kundeservicepris 2017: NT kåres til Danmarksmester i kundeservice
Nordjyllands Trafikselskab (NT) ryddede bordet, da Passagerpulsens Kundeservicepris for 2017 i dag blev uddelt. NT løb således med sejren i samtlige af undersøgelsens kategorier, der omfatter trafikselskabernes online og telefoniske kundeservice.
NT blev i dag kåret til landets uofficielle mester i kundeservice. Det skete på baggrund af en omfattende undersøgelse udarbejdet af Forbrugerrådet TÆNK Passagerpulsen, hvor 12 af landets trafikselskaber blev evalueret på en lang række parametre i forhold til deres kundeservice for rejsende med kollektiv trafik. Her løb NT med dette års Passagerpulsens Kundeservicepris i overbevisende stil ved at sejre i alle undersøgelsens tre kategorier, der omfatter ”telefonisk kundeservice”, ”online kundeservice” samt ”bedst af alle”:
– Vi er selvsagt utrolig stolte over at modtage Passagerpulsens Kundeservicepris samt over at få den anerkendelse, der ligger i resultaterne af den bagvedliggende undersøgelse. Siden Forbrugerrådet TÆNK indstiftede prisen i 2015, har den været et pejlemærke for vores bestræbelser på at løfte vores kundeservice til tops på landsplan, og det mål har vi nu nået, siger Mette Henriksen, chef for salg og kunder hos NT, og forsætter:
– Som organisation er dette jo et område, som vi hele tiden skal udvikle os på. Det at kunne levere god kundeservice over samtlige af virksomhedens berøringsflader er enormt krævende for den enkelte ansatte såvel som for hele sammenspillet i organisation, og derfor er denne pris da også hele virksomhedens fortjeneste. Lige fra de ansatte i kundeserviceafdelingen til buschaufførerne ude på ruterne.
Topscorer i alle servicekategorier
NTs kundeservice scorede højt på samtlige parametre i Passagerpulsens undersøgelse. I kategorien telefonisk kundeservice fik NT topkarakterer, når det drejer sig om at byde kunderne velkomne over telefonen samt at have et lavt antal af viderestillinger ved behandling af henvendelser og sager. Derudover scorede NTs kundeservice på hjemmesiden særligt højt i forhold til venligheden i tonen og sproget på hjemmesiden samt sidens overskuelighed og brugervenlighed. Eftersom at NT klarede sig bedst både online og offline i undersøgelsen, vandt det nordjyske trafikselskab også prisen som bedst af alle – og det er ifølge Mette Henriksen heller ikke helt tilfældigt:
– Dette udgør alle de serviceområder, som vi arbejder intenst med i NT, da hele vores organisationskultur skal gennemsyres af en kundebevidsthed, der sætter kundernes behov øverst på dagsorden. Helt lavpraktisk arbejder vi eksempelvis med konceptet ”First time resolution”, der betyder, at vores kundeservicemedarbejdere så vidt muligt skal kunne løse kundens problemer med det samme. Det kræver både, at vores ansatte er kompetente og selvstændige, samt at de har frihed til selv at træffe hurtige beslutninger – og det betyder endvidere, at der også skal være plads til at begå fejl i en organisation som vores, forklarer Mette Henriksen
Store ambitioner
Det er 3. år i træk at Forbrugerrådet TÆNK Passagerpulsen sætter fokus på trafikselskabernes kundeservice gennem uddelingen af Kundeserviceprisen. Det sker for at hylde dem, der leverer en særlig god service til passagererne, men også for at sætte fokus på kvaliteten af den generelle kollektive trafik i Danmark. Resultaterne fra Passagerpulsens undersøgelse viste således også, at god kundeservice er afgørende for kundernes valg af transportmiddel samt deres overordnede opfattelse af både det enkelte trafikselskab såvel som for den kollektive trafik i Danmark i sin helhed:
– Vi er ikke det største trafikselskab i landet, men vi har enormt store ambitioner. Derfor er vi også stolte af at kunne gå forrest i at sætte standarden inden for kundeservice i den kollektive trafik generelt, siger Mette Henriksen.
Trods de flotte resultater i Passagerpulsens undersøgelse har NT ikke i sinde at stille sig til tilfreds med status quo:
– Det er klart, at den her slags prisuddelinger inden for branchen er en motiverende faktor, der giver os endnu mere lyst til at finde nye måder, hvorpå vi kan højne serviceniveauet yderligere. Der går jo sport i det, og vi vil gøre alt, hvad vi kan for at vinde det hele igen næste år, slutter Mette Henriksen.
Det er dog ikke kun NTs kundeservice, der er prisvindende i år. Det danske trafikselskab vandt således også den internationale førstepris for mobilitet den 17. maj i Montreal i Canada, som blev uddelt på baggrund af den ”Bedste strategi i områder med mindre byer og tyndt befolkede områder”. NT er det første danske trafikselskab til at vinde prisen, som uddeles hvert 2. år af den internationale sammenslutning af trafikselskaber UITP.
Arrangement ved prisoverrækkelse
NT modtog i dag klokken 13.00 Passagerpulsens Kundeservicepris anno 2017 ved et offentligt arrangement på buspladsen foran kundeservice-centret ved Kennedy Arkaden. Til at overrække prisen var blandt andre formanden for Forbrugerrådet TÆNK Anja Philip, der samtidig gav modtagende direktør for NT Jens Otto Størup nogle ord med på vejen. Derudover blev der afholdt taler af blandt andre bestyrelsesformand og borgmester i Aalborg Kommune Thomas Kastrup-Larsen. Arrangementet bød desuden også på lidt musik og kage til både medarbejdere og passagerer.