Hørby Varmeværk søger om 12 millioner til kommunegaranti og lån

HØRBY: Det politiske Udvalg for Økonomi og Strategi i Frederikshavn Kommune har på udvalgets seneste møde haft en ansøgning fra Hørby Varmeværk på dagsordenen.
Hørby Varmeværk A.m.b.a. har anmodet om en kommunegaranti for en byggekredit og et efterfølgende lån ved KommuneKredit på 12 mio. kr. til finansiering af køb og installation af en ny varmepumpe. Lånet forventes optaget med fast rente og en løbetid på 20 år.
Begrundelsen for ansøgningen er at sikre, hvad man betegner som en ”diversificering af brændselskilder” på varmeværket.
Den nuværende halmkedel kan ikke levetidsforlænges, og der skal etableres ny kapacitet for produktionen. Det vurderes, at halm er en fremtidig usikker brændselskilde i forhold til tilgængelighed og pris.
Baseres på vedvarende energi
Varmepumpen kører på el, og investeringen er således i tråd med byrådets beslutning om, at der i kommunen skal gennemføres tiltag for at sikre, at det samlede energiforbrug udelukkende skal basere sig på vedvarende energi i år 2030.
Området Økonomi og Løn i kommunens administration har gennemgået modtagne økonomimaterialer – herunder 10-årsprognose, som viser økonomisk sammenhæng i investeringen. Økonomi og Løn vurderer på baggrund af materialerne, at kommunegarantien kan ydes. Ansøgningen ligger inden for rammerne af bekendtgørelsen om kommunernes låntagning.
Kommunen kan således yde garantien til lånet. Kommunen skal ikke deponere et tilsvarende beløb. Der kan kun ydes kommunegaranti for de faktiske afholdte udgifter til projektet.
Ansøgningen er på bestyrelsens vegne underskrevet af varmeværkets formand Brian Thomsen.
Der opkræves en årlig provision på pt. 0,75 % af restgælden af kommunegarantier til forsyningsselskaberne.
Der er tidligere stillet garanti for lån til Hørby Varmeværk A.m.b.a. Der er på nuværende tidspunkt en restgæld for 5 lån for i alt 3,7 mio. kr., som er optaget i 2012, 2012, 2015, 2015 og 2019, og udløber i hhv. 2036, 2033, 2030, 2030 og 2049.
Tekst og foto: Notabene

