Tre kunstneriske oplevelser i påsken

Påsken er et eldorado for kunstinteresserede – ja, nærmest en højtid for en masse forskellige udstillinger overalt i landet, også i Vendsyssel, hvor avisens udsendte nåede at lægge vejen forbi Voergaard Slot med Jim Lyngvild, PixlArt med Årets Pressefoto og Galleri Gramkow i Østervrå.
Lyngvilds univers passer perfekt ind i Voergaards historiske rammer
I Ridehallen på Voergaard Slot er multikunstneren Jim Lyngvild aktuel med udstillingen SOLO, som viser et bredt udsnit af hans personlige design af smykker, kjoler, skulpturer og store fotoværker med religiøse motiver både fra Det gamle Testamente og Nordisk Mytologi.
Imponerende er de store fotoværker med religiøse scenarier, og dertil Lyngvilds kommentarer. Specielt er flere glasskulpturer af Dronning Margrethe og en tre meter høj buste af Majestæten – men i Lyngvilds helt eget design, hvor han har valgt at skabe en regent, sådan som han gerne vil have, at eftertiden skal se hende. Store unikasmykker og overdådige kjoler passer perfekt ind i historien om Voergaard Slot, og giver os et indblik i Lyngvilds mange kreative sider og lyst til at skabe unika.
Billedserien ICONS var, i forbindelse med påsken, en særlig, ekstraudstilling i slottets smukke og eventyrlige saloner. Dette tidligere fotoværk, med kendte danskere forklædt til ukendelighed, var tilrettelagt som en lille konkurrence for de besøgene, som blev ret udfordret i forsøget på at gennemskue, hvem der gemte sig bag forklædningerne.
Udstillingen i Ridehallen kan ses frem til 23. oktober.
Livlig trafik i den gamle lægeklinik
Det blev en særdeles positiv oplevelse for ’Onsdagsmalerne’, som i påskedag og 2. påskedag debuterede med deres første udstilling i Galleri Gramkows lokaler på Strømgade 14. Rigtig mange lagde vejen forbi den lille, alsidige udstilling.
Olie, akryl, akvarel, keramik og lækkert hjemmestrik var kreativt og inspirerende fordelt i de lyse og indbydende lokaler, som tidligere har huset Østervrå Lægeklinik, men nu er et kreativt tilholdssted for en lille gruppe kunstnere. Gæsterne fik rig lejlighed til en god snak med udstillerne, og måske kan vi snart byde velkommen til en ny udstilling fra ’Onsdagsmalerne’ i Galleri Gramkow?
Årets Pressefoto afspejler det år mange af os har oplevet
Danske fotojournalister konkurrerer hvert år om flere priser. Den mest prestigefyldte er ’Årets Pressefoto’, som også er titlen på udstillingen, men til udstillingen knytter sig i alt 15 kategorier med bl.a. ’Årets Pressefotograf’, ’Årets Portræt’, ’Årets Nyhedsbillede’, ’Årets Reportage’ osv.
Udstillingen ’Årets Pressefoto’ rummer igen mange fine billeder om aktuelle emner i 2021, også denne gang har PixlArt fået lov til at vise billederne i deres udstillingshal i Østervrå. I den store sal vises alle billeder fra de forskellige kategorier, og i den lille sal kan gæsterne, via mindre digitale skærme, få en uddybende forklaring på alle kategorier. Bl.a. kan nævnes ’Årets Pressefotograf’, som er Jacob Ehrbahn, der tidligere har udstillet hos PixlArt, ’Årets Portræt’ løb Martin Bubandt med for sit portræt af Ulf Pilgaard, og måske ikke uventet knytter ’Årets Sportsfoto’ sig til Christian Eriksen.
2021 blev et lidt indadvendt år for dansk fotojournalistik og afspejler på den måde året, som mange af os oplevede det, skriver PixlArt i deres præsentation af den aktuelle udstilling. Coronarestriktioner i både ind- og udland gjorde deres til at spænde ben for rejser og for den fulde frihed til at lave reportager, som danske fotografer er vant til. Det ses dog ikke i kvaliteten af billederne og de visuelle fortællinger. Men valget af emner og ikke mindst selve ’Årets Pressefoto’, der også vinder i kategorien ’Hverdag’, peger måske lidt mere indad og viser en refleksion over eviggyldige emner som liv, død, kærlighed og eksistens, forklarer PixlArt. Dommerne beskrev årets vinderbillede som fotojournalistik, når den er finest, og sagde bl.a. følgende: ”Det råber ikke i sin form, men siger meget og vil os meget i sin ualmindelige almindelighed, og derfor er det både forventeligt og overraskende på samme tid. For det er privat og intimt, men også debatskabende og fortæller om sin samtid, og så er det ikke mindst fyldt med den kærlighed, som flyder i en cirkel gennem berøringerne.”
Udstillingen kan ses frem til og med 8. maj.
ÅB