Østvendsyssel Folkeblad

Menu

  • Forside
  • Ugens avis
  • Lydavis
  • Dødsannoncer
  • Nyheder
    • Dybvad
    • Flauenskjold
    • Hørby
    • Jerslev
    • Lendum
    • Lyngså
    • Præstbro
    • Skæve
    • Syvsten
    • Thorshøj
    • Tårs
    • Voerså
    • Volstrup
    • Østervrå
    • Sæby
    • Frederikshavn kommune
    • Politirapport
  • Info
  • Distribution
  • Kalender
  • Tryksager
    • Vi tilbyder os med…
    • Alm. tryksager
    • Farveprint/-kopi
    • Storformatprint og skilte
    • Skal du holde fest?
    • Merchandise med dit logo
    • Hjemmesider

logo

Østvendsyssel Folkeblad

  • Forside
  • Ugens avis
  • Lydavis
  • Dødsannoncer
  • Nyheder
    • Dybvad
    • Flauenskjold
    • Hørby
    • Jerslev
    • Lendum
    • Lyngså
    • Præstbro
    • Skæve
    • Syvsten
    • Thorshøj
    • Tårs
    • Voerså
    • Volstrup
    • Østervrå
    • Sæby
    • Frederikshavn kommune
    • Politirapport
  • Info
  • Distribution
  • Kalender
  • Tryksager
    • Vi tilbyder os med…
    • Alm. tryksager
    • Farveprint/-kopi
    • Storformatprint og skilte
    • Skal du holde fest?
    • Merchandise med dit logo
    • Hjemmesider
Frederikshavn kommuneLæserbrev
Home›Frederikshavn kommune›Læserbrev: Katastrofemåling fra DI: Frederikshavn Kommune er blandt de aller-ringeste i virksomhedernes øjne

Læserbrev: Katastrofemåling fra DI: Frederikshavn Kommune er blandt de aller-ringeste i virksomhedernes øjne

By admin
4. september 2025
172
0
Share:

Skrevet af Lone Haugaard (M), medlem af byrådet i Frederikshavn Kommune og spidskandidat for Moderaterne.

83 virksomheder i kommunen har medvirket i en spritny undersøgelse, som placerer Frederikshavn Kommune i den absolutte bund i forhold til erhvervsvenlighed – nemlig som nr. 87 ud af de 91 kommuner, der har deltaget!

Målingen viser med knusende alvor, at kommunen dumper på dialog og information – og at der er meget stor generel utilfredshed med kommunens niveau af erhvervsvenlighed.

Der er flere målinger i resultatet, og én viser at ”kompetent og effektiv sagsbehandling af byggesager” som nr. 89 ikke kan blive ringere. Da tre erhvervsforeningsformænd i sidste uge ”råbte vagt i gevær” med en række eksempler på sager der strander, var det altså kun toppen af isbjerget – hvortil kommer dårlige tal på blandt andet planlægning og digitale services.

Det er forstemmende ringe og det SKAL der tages fat på at ændre – NU – for at kunne sætte gang i at udvikle kommunen i positiv retning. Vi skal fx tage ansvar for, at kulturen ændres, så virksomheders møde med kommunen bliver løsningsorienteret, dialogbaseret og effektivt.

For når virksomhederne mødes med stopklodser og manglende muligheder i én kommune, finder de et andet sted at slå sig ned – eller flytter herfra. Arbejdspladserne flytter med. Og det samme gør borgerne i den arbejdsdygtige alder. Og dermed indtægterne til at betale for vores alles velfærd. Det er logik for perlehøns, hvad det er for en kurs, Frederikshavn Kommune så styrer mod.

Og det mest sørgelige er: Vi vidste godt, hvad vej det gik! Sidste måling viste også et stort fald i placeringen på ranglisten – fra nr. 63 til nr. 73. Dengang blev det besluttet, at virksomhederne kunne få en ”hotline” til kommunaldirektøren, hvis der var noget, de ville vide.

Snak og dialog løser intet af dette.

Hvis jeg kan få indflydelse på dette, vil forvaltningen blive stillet overfor den målsætning – eller det krav – at Frederikshavn Kommune skal være blandt de ti bedste i landet. Når midtjyske kommuner, som Ikast-Brande eller for den sags skyld Rebild Kommune, kan finde ud af det, så er er ingen begrundelse for, at vi ikke også kan.

Men det kræver handling ikke snik-snak og hotlines til en-mandshære. Konkret ønsker jeg:

  • Ændret og lempeligere praksis fra kommunens side indenfor planlægning; det skal være let at få en lokalplan og vi skal anvende minimallokalplaner med færrest mulige krav – vi skal gå forrest og gå så langt vi overhovedet kan
  • Simplificeret byggesagsbehandling med kraftig reduktion af de krav i dag stilles – alt der ikke er tvingende nødvendigt efter lovgivningen skal luges ud
  • Ønsker virksomhederne at lade rådgivere levere arbejdet for at øge hastigheden, skal der være fri adgang hertil
  • Alle væsentlige henvendelser skal håndteres på lederniveau med lynhurtigt eksekverede opstartsmøder, hvor virksomheden med det samme opnår klarhed over, hvad kommunen kan levere og hvornår
  • Maksimal udlægning af jord til erhvervsformål i tæt dialog med de tre erhvervsforeninger

Vi skal helt grundlæggende anvende alle tilgængelige muligheder for imødekommelse af virksomheder, som kan tilføre vores kommune arbejdspladser, bosætning og en bedre økonomi.

Forandring gennem handling.

Læs hele ugens avis:
https://oestvendsysselfolkeblad.prenly.com

0
Shares
  • 0
  • +
  • 0

Ugens avis samt avisarkiv

FOF bannerannonce
FlauenskjoldMaskinestation.png
Hjemmesideannonce
SbyProdukt.png
Affaldssortering.png
Zoneterapi i Stagsted
Nedergaard.png
Dall1.png
Søholt
Dybvad Planteskole
Hejslet
Elektrikeren.png
Hjemmeside
Onlineannonce
JerslevAuto.png
JerslevAuto.png
Hybengaardem.png
Spar_V_Taars
SbyProduktt.png - copy
Thiele.png - copy
Bachmann
MCC.png
MCC.png
Baggsens Begravelsesforretning
Lundholms Auto Autohjælpannonce
Jørgen Larsen annonce_02
Hjemmeside
Hjemmesideannonce
Let-Køb Hørby
RSJ El-teknik Hørby
Maler Lajla Frandsen
KK-Import.png
Spar-D.png
NordjyskTeltudlejning.png
Jørgen Larsen annonce_01
Dall1
Houen.png
Hjemmesideannonce
Lundholm.png
Hjemmeside4

Følg os på Facebook

Østvendsyssel Folkeblad

Industrivej 12
9750 Østervrå
Tlf. 98 95 18 81
E-mail: avis@oestvend.dk

Annoncebetalt indhold

© Copyright Østvendsyssel Folkeblad