Dobbelt jubilæum i Dybvadhallen
Der blev i lørdags fejret 2 gange 40 års jubilæum i Dybvadhallen forleden – både selve hallen og halinspektør Finn Sørensen kunne fejre 40 års jubilæum og der var da også i den anledning flagallé op til hallen for at markere den store dag.
Der blev holdt reception for både halinspektøren og selve hallen og det strømmede til med folk både fra byen og andre steder fra, der ville være med til at fejre dagen.
Der blev hurtigt fyldt i hallens cafeteria og i det tilstødende mødelokale, så der måtte dækkes op i selve hallen også.
Der blev serveret en lækker buffet med alt, hvad hjertet kunne begære.
Formand for halbestyrelsen, Egon Bech, bød alle velkommen og holdt tale både for halinspektøren og hans kone og for Hallen. Talen følger herefter.
Der var flere taler i løbet af eftermiddagen – og alle roste Finn for hans store hjælpsomhed og for den måde han og Anita, havde passet jobbet og været over tingene hele tiden. Det har betydet rigtig meget gennem alle årene.
Selv om det nok var svært for Finn at sidde stille ved bordet og være midtpunkt, så klarede han det flot og det var da også en stor dag for både Finn og Anita – 40 år som halinspektør i Dybvadhallen.
Jo-Jo
Egon Bechs jubilæumstale:
Hele forarbejdet til Dybvadhallen startede i efteråret 1970 og i foråret 1971 blev der foretaget første indsamling som gav 175.000 kr. Der var sat en penge barometer op på lysmasten ved bager Madsen, der hvor Salon Image ligger i dag.
Tidlig i forløbet valgte man at inddrage nabo klubber i arbejdet, selvfølgelig med henblik på at det var de fremtidige brugere af Hallen.
Repræsentantskabet bestod af Dybvad Borgerforening, Dybvad Handels Udvalg, Dybvad Husmoderforening, Husmands forening, Landboforening, Hørby Idrætsforening, Skæve Idrætsforening, Dybvad Boldklub, Dybvad Idrætsklub og Lyngså Boldklub..
Man forhandlede i 1973 med Sæby kommune om at igangsætte byggeriet men det lykkedes ikke. Udvalget arbejdede ihærdig i de følgende år med stor hjælp af de lokale Byrådspolitikere.
Og i marts 1977 forsøgte man igen og her lykkedes det at få en grund vederlagsfrit stillet til rådighed og i juli 1977 vedtog byrådet at give et kontant tilskud på 600.000. kr. når der forelå et detailprojekt som kommunen kunne godkende.
Den 2. august fremsendes detailtegninger og ansøgning om byggetilladelse byggetilladelsen får vi den 27. september, men byrådets godkendelse af projektet foreligger ikke før den 8.1.1978, og da tog det kun ½ minut i byrådet at bevilge byggeriet.
1. spadestik bliver foretaget den 19. marts 1978 af Borgmester Frede Fredborg Nielsen, 2. stik af skoleelev Hans Otto Kock og 3. og Bødker Toft Jensen.
Nabohallerne har indirekte været indblandet i tilladelsen til Dybvadhallen.
I første omgang Opførelsen af Østervrå Hallen hvor økonomien var løbet af spore, og derfor ville byrådet ikke risikere at det samme skulle ske i Dybvad, dernæst var det nok Syvsten Hallen, der ved at gå i gang uden at afvente Byrådets godkendelse, der gjorde udslaget til at sætte Dybvadhallen i gang.
Dybvadhallen var projekteret til 2,7 mil. I byggeudgifter, som endte med 2,6 mil.
Der blev i alt indsamlet 315.000, kr. som bestod af indsamlede kontante penge fra borgerer og firmaer samt indsamling af aviser, flasker og gl. jern samt afholt flæskespil.
Frivillig arbejde for 406.000 kr. nogle af de frivillige timer blev konverteret af kommunen med ung i arbejde timer.
Der blev holdt rejsegilde den 4. august. Hallen blev taget i brug den 13. januar 1979 af elever fra Dybvad Vestre skole.
Den 14. december 1978 blev der afholdt Repræsentantskabsmøde hvor Dybvadhallens første bestyrelse blev valgt, som blev: Leif Madsen, Dybvad formand, Jøren Christiansen, Dybvad kasserer, Kaj Christensen, Dybvad (GULF KAJ) næstformand, Gitte Christensen, Præstbro Sekretær, Louis Christiansen, Dybvad, Åge Rye, Hørby, Preben Knudsen, Skæve, øvrig udpeget af Sæby, kommunen Jens Chr. Jørgensen Skæve, Henry Kjær, Dybvad, Ths. Jacobsen, Hørby, det var et krav fra byrådet at når der var kommune garanteret lån, så skulle der sidde byråds politikere i bestyrelsen.
Dybvadhallen blev officielt åbnet den 31. marts 1979 ved en reception, det blev en økonomisk god dag ca. 50.000 kr blev det til i gaver som blev brugt til indkøb af inventar. På grund af udeområdets tilstand blev indvielsesfesten udsat til den 5. maj, hvor der blev opført halrevy, og efter revyen spillede Lottenburger Singers op til dans. Halplatte og entre kr. 50,-
3. gang der skulle holdes halfest med revy skulle være lørdag den 17. september 1982, men der skete det at efter at revyholdet var færdig med at øve fredag nat glemte de at slukke for en stor lys dæmper som så i løbet af natten brændte varm og stak ild i hal gulvet.
Den triste historie endte dog for Hallen på en økonomisk god historie, hvorved vi fik et godt overskud efter renoveringen, Der var blevet lavet akkord med Forsikringsselskabet og derved har det gjort mulig senere at bygge redskabsrum og glaspartiet mellem hallen og klubhuset.
Der har i de sidste par år været nedsat et udvalg der har arbejdet med planer omkring Dybvadhallens fremtid, udvalget og bestyrelsen er kommet så langt at vi er i gang med planer omkring Fitness og vi er i gang med at søge byggetilladelse og søge Fonde om økonomisk tilskud, jeg håber og tror at vi kommer i gang her i sommer/efterår.
Så håber vi også at vi i samarbejde med kommunen, Byfornyelsen og Dybvadhallen kan få åbnet op for området herude mellem skolen og Dybvadhallen så det bliver åben og rekerativ.
Der er mange personer som vi i dag skylder en stor tak for deres ihærdige kamp i 1970 erne for at få Dybvadhallen op at stå, jeg vil ikke næve navne fra dengang med risiko for at glemme nogen.
Dybvadhallen er jo en selvejende institution med et repræsentantskab med 14 personer valgt i Dybvad Borgerforening, Dybvad Handel og Erhverv, Dybvad Idrætsklub, Dybvad Tennisklub, Dybvad Boldklub, Familiebruget og Skæve Idrætsforening som jo er øverste myndighed hvorfra hallens bestyrelse vælges og som består af 7 personer. Vi har ikke byrådspolitikere i bestyrelsen mere, efter at Dybvadhallen er blevet gældfri og kommunen var ude af lånegarantier ønskede Byrådet ikke at deltage i Dybvadhallens bestyrelse.
Man kan ikke beskylde medlemmerne af bestyrelsen for at løbe fra pladsen, Dybvadhallen har kun haft 3 formænd, 6 næstformænd, 3 kasserer og 2 sekretærer.
Den nuværende Bestyrelse er Louis Christiansen har været med i 49 år, Helge Jensen som er sekretær 37 år, Jøren Christiansen næstformand og regnskabs ansvarlig 34 år, Peter Brassøe 22 år, Louise Jensen 7 år, Lars Bock 6 år og til sidst Egon Bech formand i 29½ år og 34 år i bestyrelsen.
Og så har vi Bjarne Jensen som har været kasserer og nu regnskabsfører 30 år.
Jeg vil slutte min tale med at takke alle klubber og skolen som er brugere af hallen tak til de erhvervsdrivende som har støttet op omkring hallen, tak til alle borgere som støtter op om hallen.
Tak for gaver jeg håber de fleste har fulgt vores opfordring til at donere gaven til Byudviklingen fordi det vil gavne vores by.
Vi har jo valgt ikke at holde en Halfest i forbindelse med jubilæet, men vi støtter Boldklubben ved deres halbal den 6. april og jeg håber, at I har købt billetter til festen ellers tror jeg Jesper har nogle billetter i lommen.
Tak fordi I lyttede til lidt historie om Dybvadhallen.
Egon Bechs jubilæumstale til Finn Sørensen:
Ja, Finn så er det altså 40 år siden du som 29 årig og Anita 28 årig kom til Dybvad for at starte et nyt liv. I kom fra Ålborg, hvor du påstår at du er udlært elektriker på daværende Ålborg Værft, jeg tror nu mest din læretid gik med at hente øl til svendene og lave ballade, jeg bliver ikke forundret hvis du ind indimellem fik et par på kassen af vor gamle El Jensen
Vi er jo her i dag tæt på din Jubilæumsdag som jo er den 1. februar, det er lang tid på samme post, jeg har tænkt på hvornår mon Lone Scherfig kommer til Dybvad for at lave filmen Italiensk for begyndere 2, for der må hun da skulle bruge vores Hal Finn, for hvis hun har lavet sit forarbejde ja, så tror jeg godt der kan blive til en film om dig Finn!
Du er vel efterhånden ved at være nogenlunde integreret her i Vendsyssel det gik lidt trægt i starten hvor Ålborg trak lidt meget i dig. Var der en, der ikke troede på at du blev integreret i Dybvad ja, så var det nok Oluf, men jeg er sikker på at han sidder deroppe og er en lille smule stolt på en dag som denne.
Finn du har æren af at have den mest vedligeholdte hal i Frederikshavn kommune, dine brugere af hallen ødelægger ikke tingene der bliver ikke skrevet på dørene på toiletterne, du har en kærlig men bestemt måde at omgås børn og unge på.
Du passer hallen som var det dit eget, Dybvadhallen har ikke i de 40 år haft lønudgifter til ekstrahjælp ved ferie eller sygdom, det har du selv klaret.
Finn du skal også have en stor del af æren for, at det aldrig i hallens 40 år har været nødvendig at søge kommunen om ekstra bevilling til store renoveringsopgaver, fordi hallen er løbende vedligeholdt, det tror jeg, vi er den eneste hal i kommunen der ikke har.
Finn jeg sagde til din 25 års jubilæum at du var blevet 25 år ældre og 25 kg tungere, det passer stadig 40 år ældre og 40 kg tungere.
Men Finn, du har ikke klaret det alene for uden Anitas store hjælp ja, så var det nok ikke gået så godt, for det praktiske arbejde det klarer du, men når det er noget med en PC’er, og madlavning, ja så er det vist Anita der trækkes på.
Den store grund til at det går så godt med hallen, det ved vi alle, det er fordi du er en meget dårlig taber, for hvis du taber så opgiver du, du taber ikke med dit arbejde i hallen så derfor!
Finn du er også hjælpsom uden for hallens område, det er vi mange der har nydt godt af.
Håndbold har nok været din yndlingssport, du har spillet selv, du har været træner, og du virker stadig som håndbolddommer, du har også spillet fodbold, og spiller stadig badminton, fælles for de sportsgrene som du deltager i er, at hvis bolden bare lander tæt ved dig ja, så er du god, du er ikke meget for at bevæge dig for meget for at nå bolden.
Du er også med til at samle aviser, du sidder i hvert fald ved rattet så John og Carsten må tage slæbet. En gang hvor du var fraværende og der var en anden der sad ved rattet da kom Carsten med en kommentar om, at han ikke var klar over, at der var bakgear på bilen.
Du skal selvfølgelig også have en gave fra Dybvadhallen det er en pengegave beløbet kan du se på din lønseddel, og den er skattefri.
Fra Dybvadhallens bBestyrelse og ægtefæller er der et rejsegavekort til Nilles Rejser.
Anita, du skal også have en lille erkendtlighed i dag fordi du den 30. januar 2019 har haft nogenlunde styr på Finn i 50 år. Derfor skal du have dette tapperheds diplom, og en buket.
Så vil jeg gerne bede selskabet om at rejse sig og udbringe et 3 fold for Anita og Finn.